Pentru a determina cauza simptomelor, doctorul va testa sensibilitatea la nivelul nasului sau gâtului. Pentru a fi mai ușoară vizualizarea căilor nazale, doctorul va folosi un instrument pentru a menține nasul deschis, apoi va aplica medicamente ce produc constricția vaselor de sânge din culoarul respirator și va introduce o lumină în pasajul nazal pentru a urmări inflamația sau lichidul. Inspecția vizuală va ajuta la excluderea condițiilor fizice care determină sinuzita, cum sunt polipii nazali sau alte anormalități.

Alte metode pentru a stabilirea diagnosticului de sinuzită cronică:

• Endoscopia nazală. Un tub subțire, flexibil sau rigid (fibroscop sau endoscop), cu o lumină cu fibră optică și o videocameră atașată, este inserat prin nas permițându-i doctorului să vizualizeze pe un monitor video cavitățile nazale, deschiderile fiziologice ale sinusurilor și uneori interiorul sinusurilor. Acestă investigație este, de asemenea, cunoscută sub numele de rinoscopie endoscopică. Efectuate corect, aceste manevre nu produc nici o durere și nici disconfort semnificativ. Prin acest examen se poate diagnostica corect o rinosinuzită și se poate determina stadializarea bolii.
  • Imagistică. Imaginile achiziționate folosind tomografia computerizată (CT) sau rezonanța magnetică nucleară (RMN) pot arăta detalii cu privire la sinusuri și zona nazală. Acestea ajută la identificarea unei inflamații profunde sau a obstrucției fizice care sunt dificil de detectat folosind doar endoscopul. În rinosinuzitele cronice este recomandată examinarea CT, fară substanță de contrast.
  • Culturile nazale și sinusale. Culturile sunt în general folositoare pentru diagnosticarea sinuzitei cronice, mai ales în cazurile în care boala nu răspunde la tratament sau progresează; culturile din secrețiile nazale pot ajuta la identificarea cauzei, care pot fi de natură bacteriană sau fungică.
  • Testul de alergie. Dacă doctorul suspectează că boala poate fi cauzată de alergeni, un test cutanat de alergie poate fi recomandat. Este util, sigur și rapid și poate ajuta la identificarea alergenului care este responsabil de reacutizările nazale.