Tratament simptomatic deviație de sept

Inițial, tratamentul deviației de sept poate fi direcționat către tratarea simptomelor mucoasei ce acoperă nasul, care contribuie apoi la simptomele obstrucției nazale și drenajului sinusal. În acest caz, doctorul poate prescrie:

• Decongestionante. Sunt medicamente ce reduc edemul mucoasei nazale, ajutând la menținerea pasajelor aeriene deschise bilateral. Sunt disponibile ca tabletă sau spray nazal. Spray-urile trebuie folosite cu precauție, maxim 5 zile consecutive. Folosirea frecventă și continuă poate crea dependență și poate cauza simptome agravate (rebound) chiar și după ce se întrerupe folosirea lor. Acestea au un efect stimulant ce poate cauza creșterea tensiunii arteriale și frecvenței cardiace. Utilizate ani/luni de zile, spray-urile decongestionante pot duce la atrofierea (uscarea) definitivă a mucoasei nazale și apariția crustelor permanente.
  • Antihistaminice. Sunt medicamente ce previn simptomele alergiilor, incluzând obstrucția nazală și rinoreea (secreția nazală abundentă) apoasă. De asemenea, uneori ele pot ajuta în boli non-alergice ca, de exemplu, viroza. Unele antihistaminice produc uscăciunea mucoaselor și pot afecta abilitatea de a efectua sarcini ce necesită coordonare fizică, ca de exemplu șofatul.
  • Spray-uri cu steroizi nazali. Prescrierea unui corticosteroid nazal poate scădea inflamația pasajului nazal și îmbunătăți obstrucția nazală și drenajul. De obicei este nevoie de una până la trei săptămâni pentru a atinge efectul maxim, de aceea este important să respectăm sfatul medicului în folosirea lor.

De reținut este că medicația este o metodă temporară de rezolvare și, cu toate acestea, nu va corecta o deviație de sept.

Tratamentul chirurgical – operație deviație de sept (septoplastie)

Dacă în ciuda terapiei medicamentoase simptomele persistă, trebuie luată în considerare corecția chirurgicală definitivă a deviației de sept (septoplastie).

Septoplastia sau operația în cazul deviației de sept este modalitatea de a repara septul nazal deviat. În timpul operației, septul nazal este îndreptat și repoziționat în centrul nasului. Pentu acest lucru, chirurgul trebuie să taie și să înlăture părțile cartilaginoase și osoase ale septului înaintea reinserției în poziția oportună.

Nivelul îmbunătățirii în cazul chirurgiei poate depinde de severitatea deviației. Simptomele date de deviația de sept, în special obstrucția nazală, cu foarte rare excepții se soluționează complet. Cu toate acestea, orice boală însoțitoare nazală sau sinusală ce afectează mucoasa nazală, ca de exemplu alergiile, nu pot fi vindecate numai prin chirurgie. De asemenea, în cazuri destul de rare, disfuncția de valvă nazală (absorbția aripii nasului în inspirul forțat) poate duce la persistența unui grad de obstrucție nazală și după septoplastie.