Rinosinuzita cronică

Sinuzita cronică este o boală comună în care cavitățile ce înconjoară căile aeriene nazale (sinusurile) se inflamează și formează edeme timp de cel puțin 8 săptămâni, în ciuda unui tratament medicamentos corect efectuat.

Cunoscută și ca rinosinuzită cronică, această boală interferă cu drenajul sinusurilor și cauzează acumularea mucusului in cavitați. Dacă aveți rinosinuzită cronică, poate fi mai greu să respirați pe nas. Zona din jurul ochilor și fata pot fi umflate și puteți avea durere (presiune) facială și dureri de cap (cefalee).

Sinuzita cronică poate fi cauzată de o infecție, dar poate fi cauzată și de creșterea unor formațiuni în sinusuri (polipi nazali) sau de o deviație de sept. Cel mai adesea, sinuzita cronică afectează tinerii și adulții de vârstă mijlocie, dar poate afecta și copiii.

Cauze

Cele mai frecvente cauze ale sinuzitei cronice sunt:

• Polipii nazali. Aceștia sunt țesuturi care cresc și pot bloca pasajele nazale sau sinusurile.
  • Deviația de sept nazal (peretele dintre nări). Un sept deviat poate restricționa sau bloca căile de drenaj ale sinusurilor.

Pentru a determina cauza simptomelor, doctorul va testa sensibilitatea la nivelul nasului sau gâtului. Pentru a fi mai ușoară vizualizarea căilor nazale, doctorul va folosi un instrument pentru a menține nasul deschis, apoi va aplica medicamente ce produc constricția vaselor de sânge din culoarul respirator și va introduce o lumină în pasajul nazal pentru a urmări inflamația sau lichidul. Inspecția vizuală va ajuta la excluderea condițiilor fizice care determină sinuzita, cum sunt polipii nazali sau alte anormalități.

Alte metode pentru a stabilirea diagnosticului de sinuzită cronică:

• Endoscopia nazală. Un tub subțire, flexibil sau rigid (fibroscop sau endoscop)

Tratament

Scopul tratării sinuzitei cronice constă în reducerea inflamației sinusurilor, menținerea căilor de drenaj nazal, eliminarea cauzei care stă la baza sinuzitei și reducerea numărului puseelor de sinuzită.

Tratamentul medicamentos
Doctorul vă poate recomanda un tratament pentru ameliorarea simptomelor sinuzitei. Acesta poate include:

Complicații

• Acutizări ale astmului bronșic. Sinuzitele cronice pot determina un atac de astm și pot întreține această boală.
  • Meningită. Această infecție cauzează inflamația membranelor și a fluidului ce înconjoară creierul și măduva spinării.
  • Extinderea infecției către orbită. Dacă infecția se extinde către orbită și către nervul optic, poate cauza edemul sau protruzia globului ocular, imposibilitatea mișcărilor globului ocular, scăderea acuității vizuale sau chiar orbirea ce poate deveni permanentă.
  • Cheaguri de sânge. Infecțiile pot cauza probleme în venele care înconjoară sinusurile, interferând cu vascularizația spre creier și pot reprezenta un risc pentru accident vascular cerebral.

Prevenția recidivelor

• Evitați infecțiile de tract respirator superior. Minimalizați contactul cu oameni cu viroze. Spălați-vă pe mâini frecvent cu apă și săpun, în special înaintea meselor.
  • Ținerea sub control a alergiilor și a astmului. Urmați tratamentul recomandat de medic pentru a soluționa alergiile și astmul; dacă simptomele nu sunt foarte bine controlate, vorbiți cu doctorul pentru a schimba planul de tratament.